- Web
- MRACLIN.HR
Uz svetkovine i blagdane Gospodnje unutar vazmenog vremena i božićnog
vremena slave se tijekom godine i druga slavlja Gospodnja. To su
blagdani: Prikazanje (2. veljače) i Preobraženje (6. kolovoza),
svetkovina: Navještenja (25. ožujka), Tijela i Krvi Isusove, Srca
Isusova, Presvetoga Trojstva i Krista Kralja.
Danas slavimo blagdan Prikazanja Gospodinova, koji se već slavi od 5. st., a od 10. st. mu je pridodan marijanski značaj.
Taj se blagdan sada nakon obnove lčiturgije ponovo prvenstveno slavi kao blagdan Isusova prikazanja u Hramu.
U
središtu današnjega blagdana nisu oni koji ga prikazuju, njegova majka
Marija i Josip, nego Isus koji je bio prikazan. Cijelo je Bogoslužje u
perspektivi njegove žrtve kojom je svega sebe prikazao Ocu za spas
svijeta.
Na Istoku se ovaj blagdan zove „susret“. Gospodin je u svom
hramu susreo svoj vjeran narod u osobi Šimuna i Ane. I mi danas u
bogoslužju susrećemo Krista, „svjetlo svijeta“.
Dakako, Isusova Majka Marija je sjedinjena s njegovim prinosom u jednu žrtvu, kako to pretkazuje starac prorok Šimun.
Četrdeset
dana nakon Isusova rođenja, njegova ga majka Marija, vjerna Mojsijevu
zakonu, prikazuje Bogu u jeruzalemskom hramu. Tako Isus, Sin Božji,
rođen u vječnosti od Oca, bio je prikazan u hramu od Djevice Majke
Marije i proglašen od Duha Svetoga preko usta proroka Šimuna kao »slava
Izraela« i »svjetlost svih naroda«.
Isusovo prikazanje je žrtveno prikazanje za spasenje čovječanstva.
S
ovim prvim žrtvenim prikazanjem Sina Bogu počinje također i misterij
Marijinih trpljenja, skupa s mukom Isusovom, koja će doći do vrhunca pod
križem umirućega Sina njezina.
Stoga križ Kristov bit će taj mač boli što će probosti srce i dušu Marijinu.
Svaki
prvorođenac izraelskog naroda bio je uspomena njihova oslobođenja kroz
Božji zahvat od velikoga egipatskoga ropstva, jer su bili sačuvani od
pomorstva od strane anđela srdžbe Božje koji je te noći poubijao sve
prvorođence ljudi i stoke egipatskog naroda počevši od faraonove kuće.
Zato
su prvorođenci židovskog naroda bili posvećeni Bogu i njihovi roditelji
su ih morali prikazivati u hramu kao žrtveni dar i otkupiti sa dvije
grlice ili dva golubića. Tako su učinili Marija i Josip sa Djetetom
Isusom.
Ali to Dijete Isus koji je prvorođenac Boga Oca i Marije
Majke neće biti zapravo otkupljeno već će biti žrtvovano na oltaru križa
da bi otkupio od ropstva Sotone i grijeha cijelo čovječanstvo.
Stoga Marijin čin prikazanja Isusa Bogu Ocu u hramu, pretvara se u bogoslužni čin prikazanja Isusa u Euharistiji.
To je zapravo žrtva Novoga Saveza između Boga i ljudi o kojoj nam govori već prorok Malahije u današnjem prvom čitanju.
Nakon
što je prorok Malahije ukorio svećenike Staroga Zavjeta zbog njihova
licemjerstva i nesposobnosti da prinesu Bogu čistu i svetu žrtvu on
nagovještava dolazak dana Gospodnjeg kad će sam Bog doći u svoj hram kao
sudac i uspostaviti novo bogoslužje njemu ugodno i milo.
Gospodin Bog kojega Malahija u proročkoj viziji gleda kako sam pohađa svoj hram jest Isus Krist.
On
je i Anđeo Saveza koji će obnoviti i usavršiti Savez sinajski. Židovski
je narod očekivao da će Mesija zaposjesti jeruzalemski hram. Zato
Gospodin koji dolazi označen je kao »Anđeo Saveza« jer On treba da
obnovi Savez između Boga i njegova naroda čišćenjem srdaca koje čini da
vjernici mogu prikazivati žrtvu Bogu ugodnu.
I eto, dvoje staraca:
Šimuna, koji »iščekivaše utjehu Izraelovu« i Ane, raspričane proročice
koja, sva obuzeta radošću, »svima pripovijedaše o Djetetu«.
Starac
Šimun se zaustavlja i kod Majke Isusove i upućuje Mariji proročanske
riječi o njenom Sinu koje obuhvaćaju i njen osobni život.
Taj Marijin
Sin Isus, iako je došao da bude Spasitelj svijeta, bit će mnogima na
propast. Oko njega će se dijeliti i opredjeljivati ljudi. On kao
»svjetlost na prosvjetljenje« svijeta nužno obvezuje ljude da se odluče
ili za njega ili protiv njega.
U toj mučeničkoj sudbini svojega Sina sudjelovat će i Majka srca probodena.
Zato
današnji blagdan Prikazanja Gospodinova u hramu treba da nas uvijek
iznova potiče da čiste duše, srca Bogu obraćena, prisustvujemo svakoj
Misnoj žrtvi, tako da sami sebe Bogu za žrtvu prinosimo, sjedinjujući
svoj život sa žrtvom Kristovom.
I mi danas u Bogoslužju susrećemo
Isusa, svjetlost svijeta. Učinimo to u duhu vjere koju primismo na
krštenju. Onima koji tu vjeru ispovijedaju kroz sav svoj život, Gospodin
obećava konačan susret sa sobom u svom Kraljevstvu.
- Web
- MRACLIN.HR